söndag 2 augusti 2009

Ledarskribenter mot sunt förnuft

Jag har den senaste tiden engagerat mig en del i debatten om omskärelse av småpojkar. I korthet kan man säga att jag tycker mycket illa om det. Mitt första inlägg var en debattartikel i Eskilstuna-Kuriren den 2/7 2009.

Därefter har debatten fortsatt. Ett antal av mina kollegor har yttrat sig, samtliga mot könsstympning. Se t.ex. denna artikel i DN.

Den 30/7 dök ämnet upp på ledarsidan i Eskilstuna-Kuriren. Där fastställer den politiske redaktören Alex Voronov tidningens ståndpunkt.

Inte nog med att man stöder föräldrar som vill låta skära i sina söners könsorgan - läkare som motsätter sig ingreppet är fientliga både mot minoriteter och religionsfrihet.

Detta helt onyanserade påhopp fick mig och flera av mina kollegor att reagera. Jag skrev en ny debattartikel i ämnet som jag sände till Eskilstuna-Kurirens debattredaktion. Svaret kom från Alex Voronov:

Hej

Du har tidigare kommit till tals i tidningen i den här frågan och vi har idag publicerat ett inpass med anledning av gårdagens ledare. Fler genmälen ser jag inte som motiverade.

Vänligen
Alex Voronov

Så jag publicerade inlägget på Newsmill istället. Rubriken är densamma som ovan. Vi får väl se om Voronov tänker svara på några av mina frågor.


Inga kommentarer: